Kuinka monta ihmishenkeä täytyy menettää, ennen kuin VT25
vaarallisimpaan tieosuuteen puututaan?

Saimme jälleen surullisia uutisia: moottoripyöräilijä menetti henkensä liikenneonnettomuudessa Meltolan ja Mustion välisellä tieosuudella, VT25:llä. Tämä oli jo toinen kuolemantapaus vuoden sisällä samalla mutkaisella pätkällä. Eikä tämä valitettavasti ole poikkeus, samassa kohdassa on vuosien varrella monta ihmishenkeä menetetty. Monille ammattiliikenteen kuljettajille Meltolan tieosuus on tunnettu vaarallisuudestaan, erityisesti talviaikaan. Tie on mutkainen, kapea ja ilman piennarta – vaaranpaikka, joka olisi ollut estettävissä.

Mutta huolimatta tästä vakavasta tilanteesta, määrärahoja tien korjaamiseksi ei vain saada. Kuinka monta ihmishenkeä vielä vaaditaan, ennen kuin päättäjät heräävät? Meltolan kohdalle on jo vuosia ollut valmiina suunnitelma, jossa ehdotetaan 16,7 miljoonan euron investointia tien suoristamiseksi keskikaiteellisella ohituskaistatiellä. Tällä parannuksella voitaisiin estää arvioiden mukaan yksi kuolonkolari joka neljäs vuosi. Kuitenkin nyt, kun olemme nähneet kahden ihmisen menehtyneen alle vuoden aikana, on selvää, että tilanne on arvioitua vakavampi.
Valtion investointimäärärahat VT25 korjaamiseksi ovat jääneet valitettavan vähäisiksi. Aiemmat kampanjat ja mielipidekirjoitukset eivät ole tuoneet toivottua tulosta, ja tien varrelle tehdyt pistemäiset korjaukset eivät ole tavoittaneet vaarallisinta pätkää Lohjan ja Karjaan välillä. Kun Meltolan tieosuus ei sijaitse kaupunkialueella eikä sisällä merkittäviä risteysalueita, tuntuu siltä, ettei sen korjaus kiinnosta monia. ELY-keskus ei voi neuvotella kustannusjaosta kaupunkien kanssa, eikä kaupunkien budjeteista ole löytynyt rahoitusta tieosuuden parantamiseen.
On käsittämätöntä, että näin vakava liikenneturvallisuusongelma voi jatkua ilman riittävää puuttumista. On selvää, että VT25 korjaaminen on välttämätöntä niin liikenneturvallisuuden kuin alueen huoltovarmuuden ja logistiikan kannalta. Kyseessä ei ole vain paikallinen ongelma, vaan tie palvelee koko Suomen taloutta ja kansainvälisiä yhteyksiä Hangon sataman kautta.
Tienkäyttäjät ovat todenneet, etteivät lähettäisi ketään polkupyörällä tai mopolla Meltolan tieosuudelle. Miksi siis hyväksymme sen, että autoilijat ja moottoripyöräilijät joutuvat asettamaan henkensä alttiiksi tällä vaarallisella tiellä? Tämänhetkinen tilanne on kestämätön, ja se vaatii välitöntä toimintaa.
Olemme yhteistyössä kaupunkien kanssa aloittaneet vaikuttamistyön tien parantamiseksi ja keräämme parhaillaan palautetta tienkäyttäjiltä. Destian avustuksella tuotamme dokumentin, joka korostaa korjaustoimenpiteiden kiireellisyyttä ja tukee pyrkimyksiämme saada määrärahoja valtiolta. Kutsumme kaikki tienkäyttäjät mukaan antamaan näkemyksensä ja tukemaan tätä tärkeää työtä.