Missä ajassa on tehtävä reklamaatio?

Kun ostaja havaitsee ostamassaan tuotteessa tai palvelussa virheen, on ostajalla velvollisuus reklamoida asiasta myyjälle. Jos ostaja laiminlyö reklamaation tekemisen tai tekee sen liian myöhään, menettää se oikeutensa vedota virheeseen. Virhe havaitaan yleensä vastaanottotarkastuksessa, jonka ostaja on velvollinen tekemään niin pian kuin mahdollista saatuaan myyjän suorituksen.

Silen Marko

Lakiasiainjohtaja / CLO (Chief Legal Officer)

Julkaistu: 26.3.2025

Reklamaatiosta ja reklamaatioajasta on säädöksiä useissa laeissa, sopimusehdoissa ja siitä voidaan myös sopia kaupan osapuolten kesken erikseenkin. Reklamaatiosta säätävät esimerkiksi kansallinen – ja kansainvälinen kauppalaki, maakaari, asuntokauppalaki, oikeustoimilaki ja tiekuljetussopimuslaki. Useimmiten laeissa käytetään reklamaatioajasta ilmausta ”kohtuullisessa ajassa”, ”ilman aiheetonta viivästystä” tai ”viipymättä”.

Suomalaisessa oikeuskäytännössä reklamaatioajat ovat lyhentyneet. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voisi todeta että reklamaatio on tehtävä viimeistään 1-2 viikon kuluessa siitä kun virhe on havaittu. Myös virhe tulisi riittävästi yksilöidä reklamaatiossa.

Viikon kysymys: Missä ajassa on tehtävä reklamaatio? | Helsingin seudun kauppakamari

Marko Silen
lakiasiainjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari